divendres, 30 de desembre de 2011

Jaws

Arran d’una exposició de les classes d’UDTIC que vaig trobar molt interessant vaig començar a interessar-me per un programa que es diu Jaws.


El Jaws és un programari que fa de lector de pantalla per a persones amb visió reduïda. El programa fa que la pantalla tingui so, de manera que l'usuari pot accedir o navegar per ell sense necessitat de veure-ho.

En aquesta pàgina es pot trobar molta més informació del Jaws:

http://neeitic.jimdo.com/jaws
Uns dies més tard de l’exposició vam haver de fer un altre treball a la universitat a on es tractava de fer unes activitats predeterminades adaptades a un discapacitat visual. Llavors ens vam començar a trencar el cap com ho podíem fer per que la sessió pogués estar adaptada.

La sessió que havíem d’adaptar era la següent:

SESSIÓ 1. Detecció d’idees prèvies (avaluació inicial).

El nou tema s’encetarà amb el reconeixement dels coneixements previs de l’alumnat, això permetrà que sigui possible adaptar els continguts a les estructures mentals que ja tenen.

El docent partirà de la següent pregunta: On vivim? Amb aquesta qüestió es pretén arribar a qualsevol de les següents respostes: Terra, planeta, món, ... Aquesta pregunta es respondrà individualment en un paper prèviament repartit pel mestre, on també s’hauran de realitzar altres tasques que el mestre anirà dient oralment: on vivim? , dibuixa el nostre planeta, què és més gran el Sol, la lluna o el planeta Terra?

Després d’aquesta tasca individual, es farà un col•loqui amb les mateixes qüestions que s’ha contestat de manera escrita anteriorment. I, serà quan aparegui el mot “planeta” en el diàleg, el moment d’introduir noves paraules per saber si les coneixen o si són completament noves per a ells. Un cop realitzat aquest ventall de preguntes de forma oral i en grup, es donarà pas a la visualització del vídeo Viaje por el Sistema Solar (http://www.youtube.com/watch?v=y5gkPGr29Vc) on apareixen els diferents planetes i el nom d’aquests.

Seguidament, és farà un breu esquema a la pissarra de tot allò que s’ha dit, sigui correcte o no, seran ells, quan amb el pas del temps, aprovin o descartin les idees prèvies que tenien. Cal deixar clar en tot moment, que allò escrit entre tots a la pissarra no és la veritat absoluta, cal fer entendre que el que queda escrit és només el reflex del que creuen ells en aquell determinat dia, i que pot canviar o no, segons el que aprenguin al llarg de tot aquest nou tema. Aquesta manera de fer farà adonar-se als alumnes dels processos/canvis que hi poden haver en l’aprenentatge.

I l’adaptació:
Sessió 1:

L’alumne tindrà un ordinador portàtil amb el software “Jaws” instal•lat. L’alumne podrà anar seguint tot el col•loqui que es realitzarà fins l’esquema de manera oral. Per a la part del vídeo, l’alumne el podrà seguir a nivell auditiu, i per a identificar cada planeta, la mestra li facilitarà una maqueta a escala reduïda i proporcional entre tots els planetes per a que els conegui, ajudant-lo amb una descripció del color i l’aspecte.

A l’hora de fer l’esquema, l’alumne n’escoltarà el procés i hi podrà participar com la resta de companys, i al final de la sessió la mestra li en facilitarà la còpia del que han fet escrivint-lo a l’ordinador. Sempre tindrà el suport de la professora, que no deixarà que perdi cap dels conceptes.


Al fer aquesta sessió ens vam adonar de vàries coses:

1. És necessari que l’escola disposi dels recursos necessaris. Quan parlo de recursos em refereixo tan a recursos materials com a personals. Perquè si no hi ha ordinadors la inclusió a l’aula es fa molt difícil.

2. És necessari que les mestres, pares i fills d’ara estiguin molt integrades a les Noves Tecnologies ja que cada cop surten nous programes que poden millorar molt la qualitat de vida de les persones.

I ens van sorgir vàries preguntes:

1. Com integres un sol ordinador a l’aula sense que els nens no discrimin aquell alumne pel fet de tenir-lo?

2. Haurien de tenir cada alumne un ordinador?

3. Molestaria/distreuria aquest ordinador als altres alumnes?

4. A quina edat s’hauria d’implantar aquest programa a l’aula?

5. Perquè si els alumnes no saben casi llegir ni escriure durant el cicle inicial és necessari i profitós tenir-ne?

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada